Construct 2 | Podstawy

Spis treści

  1. Podstawy
    • Wstęp
    • Czym jest Construct 2?
    • Download i instalacja
    • Typy projektów
    • Okno aplikacji, czyli co jest gdzie.
    • F2Dev, a wersje płatne
  2. Tworzymy pierwszą (sensowną) grę
  3. O deploy’u na platformy słów kilka
  4. Wielkie podsumowanie i tipy na przyszłość

Podstawy

1. Wstęp

Witaj śmiertelniku w serii wpisów blogowych, które są pisane dla 1ndieWorld i traktują o szeroko pojętym pisaniu gier komputerowych. Jak wiadomo, świat indyków powiększa się z dnia na dzień, robiąc prawdziwą konkurencję dla gier Triple-A, więc czemu by nie dołączyć do głównego nurtu i pisać świetne gry, na które od zawsze mieliśmy wspaniałe pomysły!

Cała seria przeznaczona jest dla ludzi, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tworzeniem gier i nie wymaga żadnych umiejętności programowania (tam, gdzie będzie to potrzebne, będziemy tłumaczyć kod krok po kroku). Jakakolwiek wiedza o programowaniu, tworzeniu grafiki, czy też tworzeniu flow całej aplikacji ułatwi zrozumienie kursu i będzie to miła powtórka znanych przez was informacji.

Podczas całej serii omówimy między innymi:

  • Construct 2
  • Unity
  • UDK
  • Tworzenie pod systemy mobilne
  • … i wiele innych 🙂

Warto zaznaczyć, że wszystko będzie tłumaczone wręcz łopatologicznie, by nie było żadnych problemów ze zrozumieniem nawet najprostszych rzeczy, ponieważ podstawy są tym, co ludzie najczęściej pomijają, co powoduje rozwiązywanie problemów „naokoło” zamiast używać prostych rozwiązań.

 

2. Czym jest Construct 2?

 

Co zrobić w momencie, gdy nie chcemy bawić się w naukę programowania, ale potrafimy tworzyć niezłą grafikę lub po prostu mamy pomysł na grę? Z pomocą przychodzą nam takie silniki jak Construct 2.

Jest to jeden z najpopularniejszych dostępnych za darmo silników HTML5 do tworzenia gier 2D (Ranking). Cały proces tworzenia gry jest wizualizowany graficznie, więc nie zaznamy tutaj ani linijki kodu. Całość jest ubrana w intuicyjny interface, a typy obiektów, które możemy stworzyć, są jasno oznaczone oraz dobrze udokumentowane.

Oficjalna strona C2: https://www.scirra.com/construct2
Dokumentacja: https://www.scirra.com/manual/

 

3. Download i instalacja

Instalator, który musimy pobrać waży około 125mb. Jest to całe IDE (środowisko programistyczne), które będzie nam potrzebne, by tworzyć nasze własne gry przy pomocy Construct 2. Sama instalacja nie powinna sprawiać większych trudności, ponieważ głównie opiera się na akceptowaniu regulaminów i klikaniu „dalej”.

Link do wszystkich wersji: https://www.scirra.com/construct2/releases

 

4. Typy projektów

Gdy już pomyślnie zainstalujemy nasze środowisko i aplikacja zostanie uruchomiona, powinniśmy zobaczyć następujące okno z ekranem powitalnym. Twórcy ułatwiają nam sprawę i wyznaczyli najważniejsze działy takie jak zarządzanie projektami, ostatnie projekty, czy też całą serię samouczków, które pomogą nam w zrozumieniu samej idei Construct 2.

Lecz zanim zaczniemy naszą zabawę z tworzeniem gier, warto by było stworzyć nowy projekt. By stworzyć nowy projekt, należy nacisnąć „New Project” na ekranie powitalnym lub (w razie gdy się on nie wyświetli) w menu pliku, które znajdziemy w lewym górnym rogu aplikacji.

Z dostępnych projektów mamy między innymi:

  • Puste projekty o określonych wymiarach
  • Projekty dostosowane do gier z PixelArt
  • Projekty na Facebook’a
  • Projekty Windows 8
  • Projekty mobilne
  • Szablony gier*
  • Projekty przykładowe

* Szablony gier, są to projekty, w których mamy wszystkie zmienne i rozgrywkę ustawioną „z paczki” pod typ gry, jaki chcemy stworzyć. Mamy do wyboru między innymi: platformówki, shootery, gry pokroju Canabalt’a, czy też Flappy Bird’a.

 

5. Okno aplikacji, czyli co jest gdzie

Ekran główny
Na środku mamy edytor graficzny (w momencie otworzenia widoku gry) lub edytor wydarzeń (o którym będzie więcej w następnym wpisie). Wszystkie elementy, które są w edytorze graficznym, są wyświetlane w grze. Jest to nasz „podgląd” na czas jej tworzenia. Elementy można przesuwać lub powiększać zaznaczając je, co jest chociażby znaną metodą z Illustratora.

Menu właściwości
Po lewej stronie aplikacji mamy okno „Properties”. Odpowiada ono za wyświetlenie nam wszystkich informacji o zaznaczonym obiekcie. Tutaj możemy dokładnie ustawiać między innymi:

  • Nazwę
  • Wymiary obiektu
  • Pozycję
  • Dodawać zmienne lokalne
  • Dodawać zachowania
  • Ustawiać animacje
  • itp.

Jest to okno, w którym spędzicie wiele czasu, więc warto się zaznajomić ze wszystkimi jego funkcjami.

Widok projektu
Zawiera wszystkie pliki z rozdzieleniem na widoki, arkusze wydarzeń, typy obiektów, czy wszystkie inne elementy, które dodamy do naszego projektu z grą. Gdy na zakładce zaznaczymy „Objects”, wyświetlą się nam wszystkie elementy, które użyliśmy do tej pory w danej scenie.

Widok warstw
Gdy chcemy sobie ułatwić pracę z grą, lub w łatwy sposób zaznaczyć, które obiekty są tłem, na jakiej głębokości coś się dzieje, i ogólnie uzyskać efekt głębi, powinniśmy korzystać z okna warstw. W łatwy sposób możemy przypisać każdemu obiektowi na scenie (używając okna właściwości) konkretną warstwę, co będzie skutkować nie tylko większym porządkiem, ale też może tworzyć ciekawe efekty graficzne (przenikanie, zasłanianie, wszystko co akurat może nam się przydać do tworzenia klimatu gry).

 

6. F2Dev, a wersje płatne

Wersja darmowa wystarczy do tworzenia dobrych gier. Trzeba to powiedzieć już na starcie. Jednak są pewne ograniczenia, przez które trzeba przebrnąć jeśli zdecydujecie się na tworzenie gier bez płacenia twórcom silnika:

  • Brak możliwości komercjalizacji aplikacji
  • Limit wydarzeń (100)
  • Limit warstw (4)
  • Limit efektów (2)
  • Znika wiele ułatwień jak np. tworzenie subfolderów w projekcie
  • Znacznie zmniejszona liczba efektów dźwiękowych oraz graficznych

Pełną listę ograniczeń znajdziecie pod linkiem: https://www.scirra.com/store/construct-2

To, czym można się pocieszać, to fakt, że wersja dla użytku personalnego kosztuje jedyne 99 euro, co biorąc pod uwagę rozbudowę silnika i przystosowanie pod różne platformy jest przystępną ceną, nawet na kieszeń polskiego studenta.