Gry komputerowe, jako połączenie zabawy i nauki

Niestety w naszym kraju żyje jeszcze przeświadczenie o tym, iż gry są złe i powodują problemy wśród młodych osób. Przeszkodą w zmianie tego poglądu są programy telewizyjne, które przedstawiają gry w złym świetle. Śmiało można powiedzieć, że gra stały się „chłopcem do bicia” wśród mediów mainstreamowych, nie zmieniają tego również wielkie sukcesy branży gier komputerowych.

Właśnie przez takie materiały telewizyjne rodzicie negatywnie podchodzą do tego jak ich pociechy „tracą” czas przy komputerze. Jednak praca przy komputerze młodej osoby nie musi oznaczać czegoś złego, co spowoduje późniejsze problemy w życiu dziecka. Wręcz przeciwnie, czas spędzony na rozrywce może przełożyć się na bardzo dobre wyniki w nauce bądź ukształtować pomocne w życiu codziennym kompetencje. Najważniejszym aspektem jest dobór gier i programów, z jakich korzysta dziecko. Sam doskonale widzę to, na co dzień w momencie, kiedy mój brat rozwija swoje umiejętności w Minecrafcie bądź Lego Worlds.  Zdecydowanie można stwierdzić, iż te dwie produkcje są dla dzieci tym, czym dla dorosłych była zabawa fizycznym lego.

Minecraft – niezależna gra komputerowa z otwartym światem tworzona w języku Java pierwotnie przez Markusa Perssona. Następnie rozwijana przez firmę, którą założył za uzyskane dochody ze sprzedaży – Mojang AB. Inspiracją dla autora gry były gry Infiniminer, Dwarf Fortress oraz Dungeon Keeper.

Gra skupia się na kreatywności i budowaniu, pozwalając graczom na tworzenie konstrukcji z sześciennych bloków w otwartym trójwymiarowym świecie. Gra jest dostępna w dwóch wersjach – darmowej Classic oraz płatnej Premium.*

Minecraft_tapeta

LEGO Worlds to wieloosobowa gra sieciowa, polegająca na budowaniu własnych konstrukcji, eksplorowaniu świata oraz interakcji z innymi graczami – słowem, wirtualna piaskownica. Za tytuł odpowiedzialne jest studio Traveller’s Tales, autorzy popularnej serii gier wideo, wykorzystującej klocki LEGO.

legowordls

Minecraft jest jedną z najpopularniejszych produkcji na świecie. Wskazują na to także świetne statystyki – 20 139 190 osób kupiło grę (statystyki znajdziecie tutaj) – które ciągle rosną.

Jednak czy produkcja firmy Mojang AB wykupionej przez Microsoft jest bezpieczna? Według Instytutu Badań Edukacyjnych granie w Minecrafta pozytywnie koreluje z wyższą niż przeciętną inteligencją i zdolnościami matematycznymi.

Oprócz Minecrafta Instytut Badań Edukacyjnych skupił się także na następujących tytułach:

FIFA – grają w nią zwykle chłopcy (92 proc.) o poziomie inteligencji nieznacznie gorszym od średniego. Nieznacznie gorzej radzili sobie z czytaniem i pisaniem, lepiej za to z matematyką.

Sims – tę grę wybierają dziewczynki (83 proc.). Grające w ten tytuł miały wyższe osiągnięcia szkolne w pisaniu i czytaniu. Miały też lepszą sytuację rodzinną i wyższy poziom inteligencji na tle rówieśników.

League of Legends – grają zwykle chłopcy (84 proc.), którzy byli w lepszej sytuacji materialnej niż rówieśnicy, uzyskiwali również nieco wyższe wyniki w teście umiejętności matematycznych.

Angry Birds – to gra często wybierana przez dziewczynki (70 proc. grających), które w klasie III były w lepszej sytuacji materialnej niż rówieśnicy, i osiągały lepsze niż przeciętne wyniki w czytaniu.

Counter-Strike – to gra wybierana przez chłopców (91 proc.). Grający w nią byli w gorszej sytuacji materialnej, mieli słabsze wyniki w pisaniu i czytaniu oraz niższy zmierzony poziom inteligencji.

MovieStar Planet – to gra, w którą prawie wyłącznie grają dziewczęta (99 proc.). Z grupy rówieśniczej wyróżnia je to, że w klasie III lepiej pisały.

World of Tanks – grę wybierają chłopcy (94 proc.) z lepiej sytuowanych materialnie rodzin, lepiej radzili sobie z matematyką niż rówieśnicy.

Need for Speed – grają w nią chłopcy (96 proc.), którzy znajdowali się w gorszej sytuacji materialnej, gorzej radzili sobie z czytaniem niż rówieśnicy.

Grand Theft Auto – gra wybierana przez chłopców (87 proc.), którzy dużo słabiej radzili sobie z pisaniem, matematyką i czytaniem. Mieli też niższy poziom inteligencji.

Metin – w grę grają przede wszystkim chłopcy (87 proc.), którzy słabiej radzili sobie z pisaniem i mieli niższy poziom inteligencji.

Jak widać powyżej nie każde produkcje mają pozytywne oddziaływanie na grupę badanych osób (w badaniu piątoklasistów udział wzięło blisko 6 tys. uczniów). Nie możemy także zapominać o Internecie, który stał się już praktycznie rzeczą niezbędną w każdym domu. To właśnie to medium może wpłynąć pozytywnie na dziecko.

_MG_5689

Dobrze wiemy, że większość internetowych gier online jest postrzeganych przez rodziców, jako marnowanie czasu. Niemniej jednak często zapominamy, że wiele gier ma charakter rozrywkowy i edukacyjny. Umożliwiają one przede wszystkim tekstowy oraz głosowy kontakt między graczami, skupiają się na pomysłowości, szybkim podejmowaniu decyzji, przejęciu dowództwa czy umiejętności radzenia sobie w sytuacjach ekstremalnych, czyli cechach, które potrzebne są każdemu dziecku i wspierają jego prawidłowe funkcjonowanie w dzisiejszym świecie.

Wiele gier ma charakter edukacyjny i przekazuje wiedzę, ponieważ ich fabuła osadzona jest w konkretnych realiach, np. historycznych. Czasami wystarczy tylko zainteresować się przesłaniem gier, na bieżąco monitorować zainteresowania dziecka w sieci i wykorzystać jego pasję na płaszczyźnie edukacyjnej. Przykładowo, typowe gry akcji mogą wspierać zręczność, refleks oraz umiejętność szybkiego podejmowania decyzji, przy okazji ucząc gracza języka angielskiego, geografii czy matematyki oraz zapewniać mu naukę przez zabawę. Jest to zajęcie dużo bardziej rozwijająca niż np. oglądanie telewizji, gdyż wymaga aktywnego uczestnictwa, w przeciwieństwie do biernego odbierania treści.

Bez wątpienia, wszystko zależy od rodzaju gry, w którą gra nasze dziecko. Jeżeli jest ono pozostawione bez kontroli i przebywa w sieci większość swojego czasu grając w gry wojenne czy strzelanki pełne przemocy i wulgarnego języka, to będzie to miało na nie bardzo negatywny wpływ. Jeżeli jednak upewnimy się, że nasze dziecko ma dostęp do gier edukacyjnych i przygodowych, które rozwijają jego wyobraźnie i kreatywność, to nie mamy się, o co martwić. – powiedziała Agnieszka Walewinder z portalu Poki.

Internet to także zagrożenie płynące z niebezpiecznych treści. Dlatego należy pamiętać o tym, żeby zabezpieczyć swoje pociechy przed dostęp do takich stron.

Podsumowując, tak naprawdę to przede wszystkim zależy od rodziców czy granie na komputerze bądź korzystanie z Internetu będzie wykorzystywane w sposób pozytywny i da dobry efekt. Przykłady w postaci Minecrafta czy Lego Worlds, które zachęcają do kreatywności, samodzielnego myślenia oraz przede wszystkim uczą myślenia przestrzennego pokazują, iż wiele treści może pozytywnie wpłynąć na rozwój młodych osób. Należy także zwrócić uwagę na kwestie związane z Internetem, który oprócz niebezpiecznych treści daje możliwość nieograniczonej rozrywki. W każdym jednak przypadku należy pamiętać o tym, aby nigdy nie przesadzić i dawać pełnej swobody dziecku w momencie kiedy pracuje bądź bawi się przy komputerze.

[Źródło: 1,2,3]

Tekst powstał przy współpracy z portalem Poki.

Jakub Wójcik

Autor: Jakub Wójcik

Założyciel serwisu 1ndieWorld największego portalu w Polsce zajmującego się grami niezależnymi. W tym momencie zarządza marketingowo swoim projektem. Odkąd tylko pamięta jest zapalonym graczem, a jego pierwszą miłością było Commodore 64. Niegdyś pisał na łamach GIEROmaniaka i profesjonalnie grał w FIFĘ, obecnie zagorzały miłośnik gier niezależnych, a w szczególności dzieła stworzonego przez Phila Fisha. Założyciel i pomysłodawca Games Rage, którego pierwsza edycja odniosła duży sukces. Ma jeszcze wiele pomysłów związanych z polskim gamedevem.

  • Agness

    Witaj Jakubie,

    Dziękuję Ci serdecznie za współpracę i tak ciekawy artykuł. Dokładnie tak jak napisałeś, rodzaj gry i czas spędzania w sieci mają bardzo ważny wpływ na graczy. Zachowajmy balans i grajmy z umiarem, a korzyści będą coraz większe.

    Pozdrawiam!

1ndieWorld

Uniwersum indie games nie jest już rajem dla geeków, fantazją nerdów, undergroundowym dziwactwem…

Gry niezależne kształtują mainstream, narzucają trendy, zmieniają świat.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc naszym użytkownikom odkryć magię indie. Pierwszy w Polsce serwis, poświęcony wyłącznie produkcjom niezależnym – 1ndie World – jest jedyny w swoim rodzaju, stawia na uczestnictwo, pobudza do działania, odświeża umysł.

Twitter

RT @mrRyJek: I tyle... wow #yonder https://t.co/XbBhuuFXdo
RT @thibaultsimar: Re-textured an old scene, playing with lights. #voxel #magicavoxel https://t.co/PaPdE7ujk3