ID@Xbox szansą zaistnienia na rynku

ID@Xbox jest specjalnym programem stworzonym przez firmę Microsoft dla twórców niezależnych. To dzięki niemu producenci mogą w szybszy sposób wydać swoją produkcję na konsolę Xbox ONE. Wkrótce usługa ta zostanie rozbudowana o system operacyjny Windows 10. Takie działanie da możliwość zabawy międzyplatformowej jak również gracze PC będą mogli skorzystać z dobrodziejstw Xbox Live na swoim sprzęcie stacjonarnym.

ID@Xbox
phil_harrison_microsoftKiedy dwa lata temu podczas Gamescomu Phil Harrison prezentował ID@Xbox wielu twórców musiało odetchnąć z ulgą. To właśnie zazwyczaj tylko więksi deweloperzy mieli łatwiejsze życie związane z wydawaniem swoich gier na konsoli Microsoftu. Świetnym przykładem jest film Indie Game: The Movie, w którym przedstawiona była historią związana z premierą wielkiego hitu Super Meat Boy na Xboxie 360.

Każdy twórca, który bierze udział w ID@Xbox otrzymuje bardzo dużo wsparcie ze strony amerykańskiego giganta. Oprócz dostępu do Dev Kitów oraz pełnej dokumentacji, twórcy otrzymują także pomoc w wydaniu gry. Dodatkowo autorzy otrzymują dostęp do silnika Unity oraz opcjonalnie subskrypcję na silnik Unreal Engine.

Xbox ID - 1

Najważniejsze pytania związane z ID@Xbox:

Jak dołączyć do ID@Xbox?

Złóż aplikację! Przejrzymy twoje dane I na ich podstawie wyślemy odpowiedź. Każdy aplikujący twórca staje się częścią ID@Xbox oraz otrzymuje regularne aktualizacje programów, zaproszenia na wydarzenia ID@Xbox, oraz możliwość wzięcia udziału w ofertach promocyjnych, które od czasu do czasu wysyłamy developerom. Kiedy będziesz gotowy na stworzenie jakiegoś tytułu, daj znać!

Ile mnie to będzie kosztować?

Aplikowanie do ID@Xbox, złożenie gry do certyfikacji, publikacja, czy aktualizacja Twoich gier nic nie kosztuje. Bardzo niski jednorazowy koszt wiąże się z tworzeniem na Universal Windows Platform.

A co z Xbox 360?

ID@Xbox koncentruje się na tworzeniu gier na konsolę Xbox ONE oraz innych urządzeń opartych o Windows 10, ale nie dla Xbox 360.

Jakie kryteria trzeba spełniać aby otrzymać zestaw developerski Xbox ONE?

Developerzy posiadający zatwierdzony pomysł otrzymają dwa zestawy developerskie Xbox ONE za darmo. Developerzy tworzący aplikacje Universal Windows dla Xbox ONE będą mogli przetestować je na modelach Xbox ONE dostępnych w sprzedaży detalicznej po drugiej połowie 2015 roku.

Czy mogę korzystać z mojego modelu Xbox ONE dostępnego w sprzedaży detalicznej jak z zestawu developerskiego?

Aktualnie jeszcze nie. Developerzy pracujący na Aplikacjach Universal Windows będą mogli testować swoje gry na modelach Xbox One dostępnych w sprzedaży detalicznej po drugiej połowie 2015 roku. Sprzedaż aplikacji UWA na Xbox One rozpocznie się w 2016 roku.

W ostatnim czasie także swój udział potwierdzili polscy twórcy niezależni, którzy wydadzą następujące tytuły (warto przypomnieć, iż czasowym tytułem ekskluzywnym na Xboksa One będzie SUPERHOT):

Thea : The Awakening

Thea przedstawia świat zanurzony w słowiańskiej mitologii i jej monstrach, jednak brak tu bohaterów czy wielkich armii, jest tylko garstka ocalałych, próbujących pozostać przy życiu. W tym miejscu pojawiasz się Ty – ich jedyna prawdziwa nadzieja. Thea jest mieszaniną kilku gatunków i styli, kojarząc ze sobą dwa światy zachodniej fantastyki i słowiańskiej mitologii i folkloru, łącząc grę strategiczną z karcianą mini-grą.

Warlocks vs Shadows

Warlocks vs Shadows to gra action RPG/bijatyka osadzona w świecie fantasy, który najechały potwory cienia. Grając jako niesamowicie potężny Czarnoksiężnik, przy użyciu zaklęć i broni, przedzierasz się przez hordy wrogów. Gra kładzie duży nacisk na tryby co-op i versus, w których można walczyć w DeathMatch’u dla 1 do 4 graczy lub w drużynach 1v1 lub 2v2.

SUPERHOT

SUPERHOT to first person shooter gdzie czas porusza się tylko wtedy, kiedy poruszasz się Ty. Dzięki hipnotyzującej rozgrywce i unikalnej, stylizowanej grafice SUPERHOT pragnie wreszcie dodać coś nowego i rewolucyjnego do gatunku FPS. Zobacz jak kule pełzna w Twoim kierunku kiedy Ty starannie planujesz swoje działania i celujesz swój pistolet.

Oczywiście to nie są wszystkie polskie tytuły, które pojawią się dzięki usłudze ID@Xbox. Już wkrótce powinniśmy spodziewać się kolejnych produkcji tworzonych przez około 25 ekip.

Chris Charla – szef programu ID@Xbox

Chris-Charla

Niewątpliwie ID@Xbox jest dużą szansą na zaistnienie na konsoli Microsoftu. Potwierdza to także Chris Charla, szef programu ID@Xbox, który odpowiedział na moje pytania.

Czym jest ID@Xbox i jakie formy wsparcia oferuje developerom?

Program ID@Xbox pomaga developerom w samodzielnym publikowaniu swoich gier. W przypadku Windows 10 pomagamy developerom w dostępie do Xbox Live, a na Xbox One możemy pomóc developerom zdobyć zestawy developerskie Xbox One, a także zapewnić wsparcie developerskie i pomóc im przejść Certyfikację. Pracujemy także nad pomocą developerom we wzmocnieniu swoich starań promocyjnych poprzez prezentację ich gier na naszych kanałach społecznościowych, w naszym sklepie, na xbox.com, oraz na targach i konwentach.

Ilu polskich developerów uczestniczy w programie?

W Polsce póki co jest około 25 studiów, które otrzymały od ID@Xbox zestawy developerskie Xbox One, jest także kilku polskich kontraktorów, którzy pracują w zagranicznych studiach. Tak więc naczelny programista Necrosoft Games znajduje się w Polsce, ale jest to studio z USA.

Które z nich aktywnie tworzą gry?

EXOR wydał Zombie Driver Ultimate, ogłosiliśmy także premierę na platformie, podobnie jak w przypadku Thea: The Awakening od Muha Games, tytuł wydany wyłącznie na konsolę Xbox One. Poza tym jest około 12 tytułów, o których wiemy, że są w trakcie aktywnego tworzenia, ponieważ ich twórcy podpisali z nami umowy wydawnicze.

Jakie gatunki są najbardziej popularne/rozpowszechnione?

Świetną cechą gier niezależnych jest to, że nie ma dla nich czegoś takiego jak z góry ustanowione gatunki. Wraz z upływem czasu widzimy jak dany gatunek staje się mniej lub bardziej popularny. Oczywiście bardzo popularna jest klasyka – platformówki, strzelanki – ale przez ID@Xbox napływają do nas gry z każdego gatunku, od RPG, przez sportowe i wyścigowe, aż po przygodówki 3D.

Czy to prawda, że udział w ID@Xbox automatycznie zabrania developerom publikacji ich gier na konkurencyjnych platformach?

Nie, developerom wolno wypuszczać gry na jaką tylko platformę zechcą. Wiele gier na ID@Xbox, a także gier niezależnych w ogóle, wypuszczanych jest najpierw na PC, a dopiero potem w wersji na konsole, wiele gier wyszło najpierw na Xbox a potem na PlayStation czy WiiU i vice versa. Prosimy za to developerów o to, aby upewnili się, że dana gra będzie wydawała się świeża dla graczy Xbox, więc jeśli gra ta została uprzednio wydana na konkurencyjnej platformie konsolowej, rozmawiamy z twórcą co można by zrobić, żeby gra wydawała się świeża dla graczy Xbox One.

Program od początku istnienia zbiera bardzo dużo pozytywnych opinii. Potwierdzają też to polscy twórcy stojący za Thea : The Awakening, którzy otrzymali głównie wsparcie odnośnie self-promotion ale także pomoc w promocji. Potwierdziła się też teza, iż Microsoft udostępnia dev kity oraz wspiera technicznie twórców.

Plany na przyszłość

Podczas tegorocznych targów E3 zostały zaprezentowane kolejne tytuły wydane przez program ID@Xbox:

Opis wszystkich tytułów pokazanych na E3 znajdziecie tutaj – http://1ndieworld.com/indyki-szturmuja-program-idxbox/

Twórcy, którzy potwierdzili swój udział w ID@Xbox:

  • 4gency
  • A Crowd of Monsters
  • Alientrap Games
  • Behaviour Interactive
  • The Behemoth
  • BetaDwarf
  • Big Ant Studios
  • Bloober Team
  • Blowfish Studios
  • Bongfish
  • Born Ready
  • Brain in a Jar
  • Brushfire Games
  • Capybara Games
  • Cerulean Games
  • Cherry Pop Games Ltd
  • Codeglue
  • Code-Monkeys
  • Comcept
  • Compulsion Games
  • Crunching Koalas
  • Crytek
  • Deco Digital
  • Definition 6 (Chris Hecker)
  • Double Eleven
  • Double Fine
  • DrinkBox Studios
  • Empty Clip Studios
  • Escalation Studios
  • EXOR Studios
  • FarSight Studios
  • Fatshark
  • Flix Interactive
  • Four Door Lemon Ltd
  • Frambosa
  • Frima Studio
  • Gaijin Games
  • Glass Bottom Games
  • Happion Labs
  • Halfbrick Studios
  • Haruneko
  • HB Studios
  • Headup Games
  • Heart Machine
  • Hidden Path Entertainment
  • High Voltage Software
  • Holmade Games
  • Humble Hearts LLC
  • I Fight Bears
  • Implausible Industries
  • iNiS
  • Iridium Studios
  • Iron Galaxy Studios
  • iSquared Games Ltd
  • Jackbox Games
  • Larian Studios
  • LeagueGaming.com
  • Mediatonic
  • MeinMein
  • Mighty Rabbit Studios
  • Midgar Studio
  • Mimimi Productions
  • nDreams
  • NeocoreGames
  • Nicalis
  • NinjaBee
  • No Goblin
  • n-Space
  • Other Ocean
  • Panic Button
  • Piwot
  • Pixel Balloon
  • Playdead
  • Rebellion Developments
  • Relentless Software
  • RetroCoders
  • Ripstone
  • Robomodo
  • Signal Studios
  • Ska Studios
  • Slightly Mad Studios
  • Smudged Cat Games Ltd
  • Snowrunner
  • Spry Fox
  • Team Colorblind
  • The Men Who Wear Many Hats
  • The Odd Gentlemen
  • Tiny Castle Studios
  • Toxic Games
  • True Illusion Software
  • Vector Unit
  • Vertigo Games BV
  • Vertex Gaming Network
  • Vlambeer
  • VooFoo Studios
  • Warhorse Studios
  • WaterMelon
  • WayForward Technologies
  • Xona Games
  • Zeboyd Games
  • Zen Studios
  • Zoë Mode

Jak widać program ID@Xbox jest dużą szansą dla twórców niezależnych na to aby w łatwy sposób wydać swoją grę na Xbox ONE. Oczywiście pojawią się także negatywne komentarze co do działań amerykańskiej firmy, jednak ja zdecydowanie uważam, iż program ten jest jednym z najlepszych pomysłów Microsoftu od dłuższego czasu.

Jakub Wójcik

Autor: Jakub Wójcik

Założyciel serwisu 1ndieWorld największego portalu w Polsce zajmującego się grami niezależnymi. W tym momencie zarządza marketingowo swoim projektem. Odkąd tylko pamięta jest zapalonym graczem, a jego pierwszą miłością było Commodore 64. Niegdyś pisał na łamach GIEROmaniaka i profesjonalnie grał w FIFĘ, obecnie zagorzały miłośnik gier niezależnych, a w szczególności dzieła stworzonego przez Phila Fisha. Założyciel i pomysłodawca Games Rage, którego pierwsza edycja odniosła duży sukces. Ma jeszcze wiele pomysłów związanych z polskim gamedevem.

1ndieWorld

Uniwersum indie games nie jest już rajem dla geeków, fantazją nerdów, undergroundowym dziwactwem…

Gry niezależne kształtują mainstream, narzucają trendy, zmieniają świat.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc naszym użytkownikom odkryć magię indie. Pierwszy w Polsce serwis, poświęcony wyłącznie produkcjom niezależnym – 1ndie World – jest jedyny w swoim rodzaju, stawia na uczestnictwo, pobudza do działania, odświeża umysł.

Twitter

@CatLogicGames Looks awesome :)
Nighthaw-X3000, czyli powrót do przeszłości w wielkim stylu :) https://t.co/WBYmK5eTu4
RT @Powerhoof: Crawl 1.0 live now on Steam! Full launch trailer: https://t.co/YYLHGIH7gP Store page: https://t.co/ThpjwI2kWO Thanks so m…