Mroczne strony game developingu

przekształcone w ironiczną grę, którą odpalicie na swojej przeglądarce.

By w pełni zrozumieć kontekst powstania Vlambeer Clone Tycoon trzeba cofnąć się odrobinę w czasie i opowiedzieć o holenderskim niezależnym studiu Vlambeer. Otóż ten dwuosobowy moloch i potentat biznesu światowego ma całkiem ciekawe pomysły na gry, które tworzy z ogromną pasją. Jednym z takich tytułów był Radical Fishing powstały pierwotnie na przeglądarki internetowe. Gdy okazało się, że gra całkiem nieźle radzi sobie na rynku, powstał pomysł portu na iOS. Jakiś czas później wersja mobilna była już gotowa (pod nazwą Ridiculous Fishing) i rozpoczęto pracę nad wrzuceniem jej do serwisów Apple’a. Okazało się jednak, że produkt z identycznym gameplayem i niemal takimi samymi wizualiami już istnieje w App Store – studio Gamenauts wypuściło bowiem Ninja Fishing – idealną niemal kopię przeglądarkowej wersji tytułu od Vlambeer. Holendrzy nie mieli już szans przebić się do mainstreamu ani tym bardziej zarobić na swoim produkcie, wszyscy bowiem uznali oryginał za kopię, a kopię za oryginał. W myśl „po co grać w podróby” Ridiculous Fishing zostało skazane na smutną i powolną śmierć. Od tego momentu w sieci zrobiło się głośno o złodziejach pomysłów i klonowaniu gier. Był wrzesień 2011 roku.

vlambeer 2

Vlambeer jakoś poradziło sobie z tym ciosem poniżej pasa i z dużą dawką ironii oraz świeżej motywacji rozpoczęło pracę nad kolejną grą. Jednak klony ich tytułów pojawiały się coraz częściej. Doszło wręcz do sytuacji, gdzie każde ich dzieło miało swoją bezczelną kopię. To skłoniło studio do podjęcia całkowicie nowego kroku na ścieżce walki z plagiatorami – zaczęli strumieniować na żywo postępy nad tworzeniem nowego produktu. Miał to być niezbity dowód na to czyj pomysł był pierwszy i który tytuł powinien być uznany za oryginał. Dzięki temu, przy pomocy Twitch.tv, mogliśmy śledzić postępy nad Wasteland Kingdoms, które niedawno zostało przemianowane na Nuclear Throne.

vlambeer 3

Całe zamieszanie wokół Vlambeer odbiło się głośnym echem w mediach gamingowych, bowiem ten problem dotyczy wielu kreatywnych indie developerów tworzących w szczególności na platformy mobilne. Pomimo odniesienia olbrzymich (potencjalnych) strat finansowych i (całkiem realnych) strat moralnych holenderskie studio niejako zyskało na tym skandalu. Zostali docenieni przez branżę oraz graczy, którzy mieli okazję poznać tę historię. Ich popularność rosła. Nie można zapomnieć również o otrzymaniu całkiem sporego darmowego marketingu – największe branżowe pisma, strony i blogi pisały o tej sprawie. I w ten sposób dochodzimy do czasów współczesnych i powstaniu Vlambeer Clone Tycoon.

W tym samym budynku, w którym mieści się studio Vlambeer istnieją jeszcze inne firmy. W jednej z nich, na pewno zaprzyjaźnieni ze studiem, pracują Rik Nieuwdorp oraz Martijn Frazer, którzy wszystkie problemy kolegów postarali się przekształcić w satyryczną grę, gdzie kradniemy pomysły studia Vlambeer i wypuszczamy je jako własne.

Jest to chyba najlepsze podsumowanie tej historii jaką Vlambeer mogli sobie wyobrazić. Tytuł sprawdzicie całkowicie za darmo pod TYM adresem. Nie zapomnijcie również o nadchodzącym Nuclear Throne i zagrajcie zanim zaleje was fala jego klonów.

Rafał „Neptuned” Basaj

Autor: Rafał Basaj

Newsman, felietonista i recenzent w jednej osobie, na domiar złego jeszcze do tego radiowiec. Fan grafiki 2D i cel-shadingu. Fanboy Legend of Zelda i konsoli Nintendo DS. Zawsze chętny na sparringi w bijatyki i rozmowy o scenie e-sportowej. W 1ndie World od wakacji 2013.

  • Daniel

    Pierwotna nazwa Nucelar Throne, to Wasteland Kings, a nie Wasteland Kingdoms 🙂

1ndieWorld

Uniwersum indie games nie jest już rajem dla geeków, fantazją nerdów, undergroundowym dziwactwem…

Gry niezależne kształtują mainstream, narzucają trendy, zmieniają świat.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc naszym użytkownikom odkryć magię indie. Pierwszy w Polsce serwis, poświęcony wyłącznie produkcjom niezależnym – 1ndie World – jest jedyny w swoim rodzaju, stawia na uczestnictwo, pobudza do działania, odświeża umysł.

Twitter

RT @mrRyJek: I tyle... wow #yonder https://t.co/XbBhuuFXdo
RT @thibaultsimar: Re-textured an old scene, playing with lights. #voxel #magicavoxel https://t.co/PaPdE7ujk3