„Nie można być zupełnie niezależnym” – rozmowa z twórcą Alone in the Dark

2Dark zaintrygował mnie jeszcze w zeszłym roku, kiedy to podczas halloween dowiedziałem się wielu ciekawych informacji o produkcji, za którą stoi studio Gloomywood. Francuski tytuł został sfinansowany dzięki kampanii crowdfundingowej. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy wywiad z jednym z założycieli studia oraz twórcą oryginalnego Alone in the Dark z 1992 roku – Frederickiem Raynalem.

Jakub Wójcik: Zacznijmy od tego, skąd wziął się pomysł na 2Dark. Od początku miałeś taką wizję na nową produkcję?

Frédérick Raynal: Tak, zaczynam tworzyć grę dopiero wtedy, gdy czuję, że mój pomysł jest kompletny. Nigdy jednak nie jestem w stanie przypomnieć sobie, skąd się wziął ani kiedy się pojawił. Jest wiele rzeczy, które chciałbym wypróbować. Konkretny plan kształtuje się dopiero pod wpływem przeświadczenia, że wszystkie elementy gry (gameplay, wygląd, cel do osiągnięcia) będą do siebie pasowały. Wyobrażam sobie nie tylko to, jak dobrze będzie można bawić się podczas gry, ale i jak przyjemny będzie dla mnie proces twórczy. Gdy czuję, że z połączenia wielu pomysłów może wyjść coś dobrego, po prostu tego próbuję.

Wasz projekt finansowany jest na Ulule. Czy nie lepszym pomysłem byłby wybór popularniejszej platformy?

Wybór popularniejszej platformy oznaczałby dla naszego małego zespołu zbyt wiele obowiązków związanych z kampanią. Chcieliśmy poświęcić więcej naszego czasu pracy nad grą. Poza tym sądziliśmy, że jesteśmy znani przede wszystkim wśród francuskich graczy.

Frédérick Raynal – francuski projektant gier komputerowych, jedna z czołowych postaci branży gier komputerowych przełomu XX i XXI wieku
Frédérick Raynal – francuski projektant gier komputerowych, jedna z czołowych postaci branży gier komputerowych przełomu XX i XXI wieku

Ostatnio widzimy bardzo duży kryzys w crowdfundingu. Co zrobilibyście, gdyby nie udało Wam się zebrać wystarczającej ilości pieniędzy? Czy mieliście „plan B”?

Kwota, którą staraliśmy się zebrać, była o wiele mniejsza niż całkowity budżet gry. Chodziło nam przede wszystkim o pozyskanie fanów oraz zbadanie zainteresowania tytułem. Dodatkowo kampania motywuje nas do efektywniejszej pracy.

W przypadku, gdyby nasza kampania nie powiodła się, utrudniłoby nam to współpracę z naszymi partnerami i wydawcami.

W Waszym zespole pracuje osiem osób. Czy w związku z udanym finansowaniem projektu zespół zostanie wzmocniony o kolejnych pracowników?

Tak, planujemy zatrudnić jeszcze kilka osób.

Załóżmy, że projekt został dostrzeżony przez większego wydawcę. Bylibyście w stanie wydać grę pod czyimś okiem, czy jesteście niezależni od początku do końca i nie godzicie się na to, aby ktoś ingerował w Waszą produkcję?

To nie takie proste. Nie można być albo zupełnie niezależnym, albo całkowicie pod kontrolą. Jeśli chodzi o samą grę, mamy konkretny plan, który pomaga nam trzymać się pierwotnej wizji. Natomiast decyzja związana z wyborem wydawcy może się jeszcze zmieniać.

2Dark-Wallpaper04-1920x1080

Jesteś „ojcem” gatunku survival horror. Jak oceniasz obecny rynek pod względem tytułów, które mają za zadanie przede wszystkim straszyć graczy?

Sądzę, że jakość gier jest wysoka. Tyczy się to szerokiego spektrum tytułów: od tych wydawanych na konsole najnowszej generacji, po te, przeznaczone na urządzenia mobilne. Duże produkcje wciąż potrafią zaskakiwać, a do tego mamy jeszcze sporo mniej znanych, choć wartościowych gier na PC.

Jak w kilku słowach możesz opisać 2Dark?

2Dark to przygodowy survival w stylu retro. Miejscem zdarzeń jest tajemnicze miasteczko Gloomywood. Gracz wciela się w rolę byłego policjanta, który stracił swoją żonę i dzieci. Jego zadaniem jest odnalezienie i ocalenie jak największej liczby dzieci, które są przetrzymywane w kryjówkach ośmiu szalonych porywaczy.

Tak jak wspomniałem wcześniej, gatunek survival horror miał już w historii wiele odsłon, ale według mnie 2Dark będzie inne niż wszystko to, co do tej pory widzieliśmy. Ratowanie dzieci nie jest tak egoistycznym celem jak ratowanie samego siebie i może przysporzyć bohaterowi wielu nieoczekiwanych problemów. Wygląd gry jest utrzymany w stylu retro, jednak efekt ten osiągnięto przy użyciu nowoczesnych technologii. Pozwala to między innymi na zastosowanie efektownego oświetlenia, które pomaga stworzyć niepokojący klimat gry. Do tego dochodzą mrożące krew w żyłach widoki ciężkich pikselowych ran! 🙂

Podobnie jak w przypadku Alone in the Dark, 2Dark jest wynikiem połączenia rozmaitych inspiracji. To coś więcej niż gra, w którą chętnie bym zagrał. To gra, którą pragnę stworzyć.

2dark

2Dark – to produkcja typu survival horror, nad którą pracuje niewielki zespół z francuskiego studia Gloomywood. Na tę chwilę ekipa składa się z czwórki założycieli studia oraz czwórki pracowników. Co ciekawe, jednym z właścicieli jest Frederick Raynal, czyli twórca oryginalnego Alone in the Dark z 1992 roku i tym samym osoba uznawana za „ojca” całego gatunku survival horror. Aby zachować jak największą niezależność i co za tym idzie móc rozwijać grę w planowanym przez siebie (a nie wydawcę) kierunku, zespół postanowił spróbować zdobyć brakujące środki dzięki pomocy graczy.

dev blog: www.2dark.cc