Podsumowanie Digital Dragons 2013

Jeszcze rok temu nie spodziewałem się, że moment, w którym odwiedzę Kraków oraz Europejski Festiwal Gier będzie tak ekscytujący. Mimo, iż nie była to pierwsza tego typu impreza, to oprawa oraz rozmach tegorocznej edycji przebił wszystko, co do tej pory widziałem.

To, co najważniejsze to wsparcie ekipy rządowej. Patronem honorowym został nawet sam wicepremier oraz minister gospodarki Janusz Piechociński. Małopolski Ogród Sztuki, Arteteka Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – czyli miejsce, w którym odbywał się cały festiwal był również wymarzoną placówką. Ogólnie cały Digital Dragons można by było ocenić jednym słowem: WOW!

Jednak zacznijmy od początku. Do udziału w DD zostali zaproszeni „wielcy” polskiego, ale również i światowego GameDev’u. Oprócz tak wybitnych postaci, jak Adrian Chmielarz czy Tomasz Gop mogliśmy spotkać się z Guillaume de Fondaumiere (Co-Ceo producent wykonawczy w Quantic Dream) bądź z twórcą The Longest Journey – Regnarem Tornquistem. Mimo, iż była to impreza typowo branżowa oprócz świetnych sław GameDev’u, była okazja zapoznać się z wieloma dziennikarzami oraz twórcami niezależnymi. To przede wszystkim na nich oraz na całym Indie Showcase skupię się w moim reportażu.

Piątkowy dzień upłynął mi oraz Grześkowi (grafik 1ndie World) pod znakiem paneli dyskusyjnych. Postanowiliśmy, że większość atrakcji „growych” zostawimy sobie na sobotę, kiedy to mieliśmy zdecydowanie więcej czasu. Jak później się okazało był to błąd, jednak do tego jeszcze wrócę.

Mój program na piątek przedstawiał się następująco:

9.30 – 10.45: Education in game industry – panel dyskusyjny

10.45 – 11.45: Guillaume de Fondaumiere, Quantic Dreams

12.00-13.00 Szymon Janus, serwis Polski GameDev, INTERMARUM

13.00-14.00 Stan Just, 11 bit studios

15.00-16.00 Krzysztof Gonciarz, Dziennikarz

16.00-17.00 Michał Madej, Ubisoft Shanghai

20.00 Gala rozdania nagród Digital Dragons 2013

Pierwszy panel był spotkaniem GameDev’u z pracownikiem Uniwersytetu Jagiellońskiego (Dr hab. Paweł Węgrzyn). Każdy z uczestników opowiadał o tym jak usprawnić system studiów, który niestety nie przygotowuje studentów do przyszłej pracy w GameDevie. Kawałek tej prezentacji znalazł się również na nagraniu poniżej.

Moje zdanie jest bardzo podobne, jak w przypadku producentów, którzy stawiali naprawdę mocne argumenty. Oczywiście dr. hab. Paweł Węgrzyn wychodził obronną ręką z wielu zarzutów, jednak i nie byłem w pełni przekonany. Podobna dyskusja miała miejsce również rok temu, tym razem jednak każdy z uczestników obiecał wielką poprawę we wspólnym działaniu. Mimo, rzucanych kłód pod nogi wydaje mi się, że współpraca na linii uczelnie – GameDev jest jak najbardziej realna, i może wkrótce będziemy mieli tego wspaniałe efekty. Sam również będę chciał uczestniczyć w tym całym projekcie. Mam nadzieję tylko, że za rok już nie będzie samych pustych słów a efekty działania.

O godzinie 12.00 rozpoczęło się spotkanie z twórcą profilu Polski GameDev oraz członkiem ekipy INTERMARUMSzymonem Janusem. Podczas prelekcji Szymona pojawiły się pewne problemy z prezentacją, nie przeszkodziły one jednak na świetne przedstawienie tematu. To właśnie analiza raportów serwisu polski GameDev była temat przewodnim wystąpienia członka Inter.

„W związku z problemami technicznymi, które pojawiły się na prelekcji na temat polskiej branży, zgodnie z obietnicą publikujemy, jako małe uzupełnienie działającą;) wersję prezentacji. Już niedługo powinno być dostępne nagranie ze wszystkich prelekcji na DD, o czym na pewno poinformujemy.” – napisał Polski GameDev.

Prezentację możecie obejrzeć tutaj – https://dl.dropboxusercontent.com/u/138312/branza-o-branzy.pdf

Niektóre analizy były już podane oczywiście na oficjalnym profilu, jednak słowna analiza zdecydowanie upiększyła cały raport.

Następna prelekcja była jedną z najbardziej oczekiwanych w tym dniu. Na scenie pojawił się Stan Just, który zaprezentował temat: „Jak przekuć wizję gry w realny projekt?”. Cały wykład był poświęcony zaprezentowaniu pracy nad tytułem i urzeczywistnieniem go. Stan oparł swoją prelekcję na grach 11 bit studios. Cała prezentacja wypadła naprawdę świetnie i zdecydowanie uważam ją za najbardziej profesjonalną na całym festiwalu. Każdy aspekt został doskonale rozwinięty, rozpoczynając od samego pomysłu a kończąc na realizacji projektu. Po samym wykładzie była chwila na zadawanie pytań. Postanowiłem dowiedzieć się, co nieco na temat samej akcji, o której wiele osób mówiło. Dokładnie chodzi o „tajny projekt”, który okazał się późniejszym Anomaly 2. Stan zaskoczył mnie swoją odpowiedzią, mówiąc o tym, iż po prostu nie mieli do końca ukończonych grafik i to było głównym powodem. Natomiast wielce go zdziwiło to, iż na 11 bit studios spadła lawina krytyki za tego typu akcję. A tak btw. Stan dzięki za rady odnośnie taktyk 😉

Po przerwie spowodowanej lunchem udaliśmy się na prelekcję Krzysztofa Gonciarza. Przedstawił on bardzo ciekawy temat, który jest obecnie bardzo, ale to bardzo modny – „Content Marketing w gamedevie. Praktyczne wykorzystanie mediów społecznościowych, blogów i webvideo do promocji gry”. Krzysztof świetnie podszedł do swojej prezentacji i mimo wielkiej konkurencji czasowej (w tym samym monecie swoje prelekcje mieli Adrian Chmielarz czy chociażby Oleg Pridiuk) nie miał się, czego wstydzić. Osoby, które czytały jego książkę Webshows: Sekrety Wideo w Internecie mogły odnaleźć wiele podobieństw, które zostały bardzo dobrze rozwinięte. Głównym przykładem, który według Krzysztofa perfekcyjnie wykorzystuje obecne trendy jest strona A. Chmielarza i jego studia The Astronauts – http://www.theastronauts.com/. Blisko 17 minutowa relacja wideo z tej prezentacji znajduje się poniżej. Nie będę Wam spoilerował, dlatego zobaczcie sami 🙂

Ostatni wykład, jaki odwiedziliśmy tego dnia należał do Michała Madeja – dyrektora kreatywnego w firmie Ubisoft Shanghai. Było mi niezmiernie miło słuchać osoby, która dotarła na tak wysoki szczebel w hierarchii GameDev’u. Zapamiętałem też bardzo ważne słowa Michała: „Żeby pracować za granicą w dobrej firmie należy mieć na to mocne papiery”. Także informacja dla wszystkich studentów, jak widzicie dobry papier ze studiów jest naprawdę rzeczą wartościową. Dyrektor kreatywny Ubisoftu opowiedział o metodologii projektowania w swojej firmie. Dla wszystkich twórców gier ta prelekcja na pewno była bardzo wartościowa.

Zwieńczeniem piątku była gala, podczas której przyznano prestiżowe nagrody w czterech kategoriach oraz dwóch specjalnych. O to laureaci Digital Dragons 2013, wybrani przez 10 osobowe jury pod przewodnictwem Piotra Gnypa.

Polska gra roku – Real Boxing (Vivid Games)

To gra, która wykorzystuje i pokazuje pełne możliwości sprzętu. Świetnie się w nią gra. Absolutnie kompletna produkcja, potrafi znokautować. Znakomita oprawa wizualna. Krótko mówiąc świetna rozrywka.

Polska gra mobilna roku – Puzzle Craft (Ars Thanea Games/Chillingo)

Świetnie wykorzystuje mechanizm smartfonów, twórcy doskonale zrozumieli istotę gry mobilnej. To przykład triumfu projektu gry nad technologią. Wysoka grywalność i kreatywność.

Europejska gra roku – Spec Ops: The Line (Yager Development/Cenega)

To na pewno coś nowego w klasyce. Charakteryzuje ją poważne podejście do tematu. Zmusza do myślenia, stawia gracza przed wyborami moralnymi. Świetne wykonana!

Najbardziej innowacyjna gra – The Walking Dead (Telltale Games)

Przełomowa na wielu płaszczyznach, kreatywnie wykorzystuje istniejące już mechaniki. Przywraca świetność gatunkowi, doskonale buduje emocje. Znakomita narracja, iluzja interaktywności, kreatywność. To idealny przepis na grę, zaciekawia nawet tych, którzy dotąd nie grali.

Nagrody specjalne – od Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Prezydenta Miasta Krakowa – otrzymali także Artifex Mundi oraz portal GamesIndustry International.

Po rozdaniu nagród zaczęła się impreza w klubie Lizard King. Jednak o tym jak tam było pewnie się nie dowiecie 😉 Żałujcie tylko, że Was tam nie było.

Strony: 1 2

Jakub Wójcik

Autor: Jakub Wójcik

Założyciel serwisu 1ndieWorld największego portalu w Polsce zajmującego się grami niezależnymi. W tym momencie zarządza marketingowo swoim projektem. Odkąd tylko pamięta jest zapalonym graczem, a jego pierwszą miłością było Commodore 64. Niegdyś pisał na łamach GIEROmaniaka i profesjonalnie grał w FIFĘ, obecnie zagorzały miłośnik gier niezależnych, a w szczególności dzieła stworzonego przez Phila Fisha. Założyciel i pomysłodawca Games Rage, którego pierwsza edycja odniosła duży sukces. Ma jeszcze wiele pomysłów związanych z polskim gamedevem.

  • Losiu11

    Tyle napisaliście że Stan Just to geniusz (a właściwie to jego prezentacja), a filmiku nie ma :/ Podrzuci ktoś filmik?

  • Ekspert z dupy

    Studia, a prawdziwy GameDev to dwie inne sprawy, a próba ich bliższego połączenia wyjdzie tylko na gorsze. Po pierwsze że tworzenie gier to bardzo obszerny temat po drugie jeżeli z uczelni będą wychodzić zawodowi twórcy gier to mamy zalew pracowników, przez co w końcu stanie się to dla nich nie opłacalne. Podobnie z programowaniem, które staje się coraz bardziej popularne. Nie zyskamy za to zbyt wielu nowych ciekawych tytułów, bo tak naprawdę to co najlepsze wychodzi z garażów (apple, amazon, smboy i wiele świetnych indyków i nie tylko).

1ndieWorld

Uniwersum indie games nie jest już rajem dla geeków, fantazją nerdów, undergroundowym dziwactwem…

Gry niezależne kształtują mainstream, narzucają trendy, zmieniają świat.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc naszym użytkownikom odkryć magię indie. Pierwszy w Polsce serwis, poświęcony wyłącznie produkcjom niezależnym – 1ndie World – jest jedyny w swoim rodzaju, stawia na uczestnictwo, pobudza do działania, odświeża umysł.

Twitter

RT @mrRyJek: I tyle... wow #yonder https://t.co/XbBhuuFXdo
RT @thibaultsimar: Re-textured an old scene, playing with lights. #voxel #magicavoxel https://t.co/PaPdE7ujk3