Polish Invasion – dzień trzeci

Trzeci dzień inwazji Polaków na Kopenhagę jest jednocześnie drugim dniem trwania Nordic Game Jam. To najciekawszy okres dla deweloperów, ale też najmniej interesujący dla prasy.

Nie ma co się oszukiwać – jeśli masz niecałe dwie doby na stworzenie gry od podstaw, to nikt nie będzie marnować czasu na pogaduszki z natrętnymi reporterami. Na szczęście, nie było mowy o takim zachowaniu na NGJ. Wszyscy zawsze są tu dla siebie mili i chętni do konwersacji. Ochoczo rozmawiają o swoich pomysłach, problemach i ideach jakie naradzają się podczas burzliwych dyskusji.

IMG_2175
Praca wre pomimo drobnych początkowych potknięć.

Od początku było wiadomo, że większość utworzonych dzień wcześniej zespołów wykorzysta siły i będzie próbowała pracować non stop, aż do momentu całkowitego wyłączenia systemu i potrzeby zmrużenia oczu choćby na godzinę. Mając to na uwadze, kurtuazyjnie na tereny Aalborg Universitet København wybrałem się w godzinach popołudniowych. Pierwszym moim celem była naturalnie ekipa Polish Invasion, która rozsiana na wiele grup (wychodzących poza polskie grono) pracowała nad przeróżnymi projektami. Jedni wyraźnie zadowoleni z tempa prac parli naprzód mając za sobą dosłownie godzinę snu, inni niestety borykali się z wyraźnymi problemami. Całonocna praca nie dla jednej drużyny okazała się w dużej mierze stracona, gdyż pierwotne koncepty okazywały się być zbyt ambitne (i nie było szans na implementacje wszystkich składowych w czasie) lub po prostu były dobre tylko na papierze (pierwszy gameplay wyraźnie pokazywał ich niedoskonałości). Niemniej jednak, nikt się nie poddawał. Kiepski początek wcale nie musi oznaczać tragicznego końca i szybka zmiana konceptu przeradzała się w podwójną motywację do działania.

IMG_2179
Spora część Polish Invasion pracowała ramię w ramię, choć niekoniecznie nad jednym projektem.

Na tym etapie prac ciężko opisywać powstające dzieła – każdy element składowy tworzy się na oddzielnym komputerze, i tak gdzieniegdzie podpatrzyłem trochę szkiców, naciukany drobną czcionką kod wypalał oczy swoją złożonością, a czasem nawet dało się słyszeć pojedyncze sample powoli organizujące się w podkład muzyczny. Tak naprawdę dopiero jutro ów projekty nabiorą formy i charakteru. Żeby jednak nie zostawić Was całkowicie w ciemnościach, to doniosę, iż z ciekawych konceptów dało się wyłowić takie gry jak: jak wampiry grające w tenisa, wikingowie plądrujący wioski, telewizyjny quiz-show o zawrotnej prędkości zabawy, albo kurs taksówką na złamanie karku w rytmie okrzyków rodzącej kobiety – to wszystko jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej projektów, w których udział biorą Polacy.

IMG_2216
Chłopakom z aideMMedia zachciało się plądrować wioski.
IMG_2215
Robert i jego marzenia o kobiecej rewolucji 🙂

Nie wolno się ograniczać, więc przyszedł czas podpatrzeć co robią inni uczestnicy Nordic Game Jamu. Gros z nich wzięło się za tworzenie gier elektronicznych, jednak organizatorzy przygotowali również możliwość stworzenia własnej gry planszowej. Oddali do dyspozycji jamowiczów multum tokenów, gadżetów i kart do tworzenia prototypów, a następnie zapewnili dostęp do drukarki 3D, ploterów laserowych, czy zwykłych drukarek, tak by finalnie mogła powstać gotowa gra. To ich odwiedziłem najpierw.

IMG_2197
Pierwsze projekty karcianej gry planszowej.

Zaskakująco mało osób postanowiło skupić się na grach bez prądu, jednak Ci którzy podjęli rękawice byli na najlepszej drodze do stworzenia czegoś naprawdę fajnego. Pojawiła się karciana gra o oczywistych elementach wyciągniętych z bajek (jak np. wielkie zęby wilka), gdzie spora dawka losowości mieszała się z taktycznym zagrywaniem kart z ręki; ktoś tworzył rodzaj gry ruchowej (terenowej?) biegając w przebraniach po całym kompleksie, ale chyba najciekawszym patentem w tej kategorii jaki pojawił się na NGJ była gra wykorzystująca kody qr – rozszerzona rzeczywistość do gry planszowej o.O – czekam na finalny prototyp!

IMG_2181
ludzie w różny sposób radzili sobie ze zmęczeniem.

Nie chcąc zbytnio przeszkadzać uczestnikom zaglądałem tylko na chwilkę, pytałem o pomysł robiłem parę zdjęć i szedłem dalej, jednak na swej drodze spotkałem również Polaków, którzy przybyli na miejsce we własnym zakresie i z nimi pogadałem odrobinę dłużej.

Tomek „Fanotherpg” Kaczmarek, czyli pomysłodawca Zjazdu Twórców Gier zaczynał jamować jeszcze przed powstaniem pierwszej edycji Nordic Game Jamu w 2006 roku. Pierwsze doświadczenia zbierał „pojedynkując się” z przyjaciółmi, by w końcu zacząć pojawiać się na coraz większych imprezach. Zapytany o ideę Polish Invasion przyklasnął dłońmi w aprobacie. Dodatkowy marketing nigdy nikomu nie zaszkodził i choć twierdzi, że Polacy są już znani i doceniani na świecie, tak chciałby widzieć więcej rodaków otwierających się globalnie. Wspomniał o problemie rewelacyjnych krajowych naukowców, którzy nie potrafią zaistnieć na świecie z powodu ograniczeń językowych (pisanie prac w języku polskim). Może wypady na takie imprezy jak NGJ dadzą im więcej motywacji do pokazywania się na międzynarodowej scenie.

IMG_2174
Tomek Kaczmarek kombinuje „jak zrobić żeby działało”.

Wśród uczelnianych korytarzy udało mi się wyłapać również Krzysztofa Gnutka, który tym razem na NGJ pojawił się na własną rękę. Pierwszym jamem, na który udało mu się zawitać był zeszłoroczny Nordic Game Jam, który szturmował wraz z pierwotną polską inwazją. Cieszy się, że Polacy są coraz bardziej rozpoznawani na świecie, również za sprawą takich imprez, i zachęca do uczestniczenia w takich wydarzeniach nawet posiadając jedynie szczątkowe umiejętności. Tu każdy sobie pomaga, a ewentualne porażki procentują wyniesieniem ogromnej ilości doświadczenia i nowych zdolności. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że tu nikt nie ma jasno przypisanej sobie roli. Programiści często tworzą grafikę, a graficy próbują swoich sił w kodowaniu. Na game jamach nie chodzi o wygraną, ale o zdobywanie doświadczeń, naukę i przede wszystkim zabawę.

IMG_2194
Krzysiek w rozmowie z Piotrem Siemaszko, wysłannikiem Gildii.

Dzień powoli zbliżał się do końca. Każdy z zespołów ostro pracował i aż żal było im przeszkadzać, udałem się więc na poszukiwania Anchela Labeny, który w tym roku pełnił rolę głównego organizatora. Szczęście dopisało i parę minut później siedzieliśmy w spokojniejszej części budynku, a ja pytałem o skalę imprezy oraz ilość sił, jakie trzeba włożyć w organizację takiego wydarzenia.

IMG_2213
Anchel Labena w pełnej okazałości.

Anchel: jeśli impreza rozpoczyna się w lutym, to pierwsze spotkania odbywają się już we wrześniu poprzedniego roku. Kontaktujemy się z duńskim oddziałem IGDA (International Game Developers Association) i dzielimy się obowiązkami, np. kto zajmie się pozyskiwaniem prelegentów. Gdy już wszystko zostanie ustalone, to ustanawiamy regularne spotkania co dwa tygodnie, by raportować postępy z prac.

1W: W jaki sposób narodził się tegoroczny temat, dlaczego akurat „oczywisty”?

Anchel: „Oczywisty” jest bardzo abstrakcyjnym hasłem, pozwalającym wykazać się kreatywnością. Dzięki temu projekty powinny być zróżnicowane i jest mała szansa, by zobaczyć dwie choćby zbliżone do siebie koncepcyjnie gry.

1W: W jaki sposób dobierani są jurorzy i dlaczego są to akurat oni?

Anchel: Zawsze chcemy dobierać ludzi z branży, natomiast musimy uważać by nie byli oni zbyt ściśle powiązani z uczestnikami. To zawsze rodzi niebezpieczeństwo kolesiostwa. W tym roku jurorami są:

  1. Bjørn Jacobsen – audio designer dla Io Interactive i były pracownik CCP
  2. Eva Gaspar – CEO of Abylight Entertainment
  3. Ed Valiente – Nintendo of Europe odpowiedzialny za współpracę z deweloperami third party
  4. Martin Hollis – twórca Goldeneye007 i Perfect Dark
  5. Steve Swink – keynote speaker NGJ, pisarz i game designer

1W: Opowiedz trochę o początkach Nordic Game Jam. Jak to się stało, że zostałeś głównym organizatorem imprezy?

Anchel: Nordic Game Jam jest największą taką imprezą na świecie. Wszystko zaczęło się na oddziale IT na Uniwersytecie kopenhaskim, gdzie studenci rzucali sobie wyzwania, by zrobić jak najlepszą grę w ciągu 48 godzin. Sami uczestnicy zauważyli w tym ogromny potencjał i zaczęli szukać sponsorów oraz promować wydarzenie poza obrębem instytutu. Pierwsza impreza pod szyldem Nordic Game Jam odbyła się w 2006 i przyciągnęła jedynie 40 uczestników. Projektem zainteresowała się IGDA i zaproponowała, by taki event odbywał się na całym świecie. Od tamtego czasu ściśle współpracujemy i choć jesteśmy odrębną instytucją, to zawsze wysyłamy naszych organizatorów, by wsparli inne lokalne projekty. Tym sposobem dwa lata temu byliśmy w Macedonii, rok temu w Bułgarii, zaś w tym pojechaliśmy na Maltę. Jeśli zaś chodzi o mnie to jeszcze 4 lata temu byłem świeżo przybyłym na uczelnie studentem. Namówiony przez kolegów wystartowałem w NGJ i od razu się zakochałem. Chciałem jak najwięcej pomagać przy organizacji tego wydarzenia. Zaprzyjaźniłem się z organizatorami i z roku na rok dostawałem coraz więcej obowiązków. W ten sposób w tym roku mam cały ten event na swojej głowie.

1W: Ile osób spoza Danii przybyło w tym roku na NGJ?

Anchel: Nie posiadam jeszcze doprecyzowanych statystyk, ale jeśli mogę określić „na oko” z tego co udało mi się już ustalić, to około 60% uczestników jest z Danii, reszta to przyjezdni. Są nawet ludzie z USA.

Anchel jest bardzo zajętą osobą, więc po tej krótkiej rozmowie szybko pobiegł załatwiać kolejne piętrzące się sprawy organizacyjne. Ja zrobiłem ostatnią „rundkę” po kompleksie i czas był wracać do domu. Jutro finał i wyniki. Trzymajcie kciuki za Polaków!

agen judi bola , sportbook, casino, togel, number game, singapore, tangkas, basket, slot, poker, dominoqq, agen bola. Semua permainan bisa dimainkan hanya dengan 1 ID. minimal deposit 50.000 ,- bonus cashback hingga 10% , diskon togel hingga 66% bisa bermain di android dan IOS kapanpun dan dimana pun. poker , bandarq , aduq, domino qq , lukitoqq. Semua permainan bisa dimainkan hanya dengan 1 ID. minimal deposit 10.000 ,- bonus turnover 0.5% dan bonus referral 20%. Bonus - bonus yang dihadirkan bisa terbilang cukup tinggi dan memuaskan, anda hanya perlu memasang pada situs yang memberikan bursa pasaran terbaik yaitu http://45.77.173.118/ Bola168. Situs penyedia segala jenis permainan poker online kini semakin banyak ditemukan di Internet, salah satunya TahunQQ merupakan situs Agen Judi Domino66 Dan BandarQ Terpercaya yang mampu memberikan banyak provit bagi bettornya. Permainan Yang Di Sediakan Dewi365 Juga sangat banyak Dan menarik dan Peluang untuk memenangkan Taruhan Judi online ini juga sangat mudah . Mainkan Segera Taruhan Sportbook anda bersama Agen Judi Bola Bersama Dewi365 Kemenangan Anda Berapa pun akan Terbayarkan. Tersedia 9 macam permainan seru yang bisa kamu mainkan hanya di dalam 1 ID saja. Permainan seru yang tersedia seperti Poker, Domino QQ Dan juga BandarQ Online. Semuanya tersedia lengkap hanya di ABGQQ. Situs ABGQQ sangat mudah dimenangkan, kamu juga akan mendapatkan mega bonus dan setiap pemain berhak mendapatkan cashback mingguan. ABGQQ juga telah diakui sebagai Bandar Domino Online yang menjamin sistem FAIR PLAY disetiap permainan yang bisa dimainkan dengan deposit minimal hanya Rp.25.000. DEWI365 adalah Bandar Judi Bola Terpercaya & resmi dan terpercaya di indonesia. Situs judi bola ini menyediakan fasilitas bagi anda untuk dapat bermain memainkan permainan judi bola. Didalam situs ini memiliki berbagai permainan taruhan bola terlengkap seperti Sbobet, yang membuat DEWI365 menjadi situs judi bola terbaik dan terpercaya di Indonesia. Tentunya sebagai situs yang bertugas sebagai Bandar Poker Online pastinya akan berusaha untuk menjaga semua informasi dan keamanan yang terdapat di POKERQQ13. Kotakqq adalah situs Judi Poker Online Terpercayayang menyediakan 9 jenis permainan sakong online, dominoqq, domino99, bandarq, bandar ceme, aduq, poker online, bandar poker, balak66, perang baccarat, dan capsa susun. Dengan minimal deposit withdraw 15.000 Anda sudah bisa memainkan semua permaina pkv games di situs kami. Jackpot besar,Win rate tinggi, Fair play, PKV Games