PrzeglądArka – styczeń 2014

Nowy rok, nowe wydarzenia, nowe premiery. Wszystko to jak zawsze w przeglądzie miesiąca gier niezależnych.

Wydarzenia:

  • Dobra Gra – Monaco
    DobraGra-2D-Monaco

Seria gier w cenie 19,90 zł wzbogaciła się o kolejny tytuł. Tym razem dzięki wydawnictwu Techland możemy zakupić Monaco: What’s Yours Is Mine. Produkcja jest uważana przez wielu za ścisłą czołówkę gier niezależnych wydanych w 2013 roku. Potwierdzają to również oceny poszczególnych serwisów (83/100 – Metacritic; 9/10 – GOL; 8,5/10 – Gry Onet). Jak najbardziej warto zapoznać się z Monaco, szczególnie w takiej cenie. Nasza recenzja Monaco.

  • IGF 2014

Znamy już nominacje do finału Independent Games Festival 2014. Nagrody będą przyznawane w 6 kategoriach: Excellence In Visual Art, Excellence In Narrative, Excellence In Design, Excellence In Audio, Nuovo Award, Seumas McNally Grand Prize. Wśród tegorocznych finalistów możemy wyróżnić tytuły, które pojawiają się kilkukrotnie w nominacjach: Papers, Please (4 nominacje), Dominique Pamplemousse in „It’s All Over Once the Fat Lady Sings!” (4), DEVICE 6 (4), The Stanley Parable (3). Wyniki poznamy 19 marca. Więcej

  • Franko 2

Oryginalni twórcy gry Franko The Crazy Revenge, w nieco powiększonym teamie, planują wydanie kontynuacji gry z 1996 roku. Warto przypomnieć, że tytuł był klasyczną „chodzoną bijatyką 2D” utrzymaną w polskich realiach. Franko 2 ma utrzymać założenia poprzednika dotyczące mechaniki gry, oraz przenieść do współczesnych czasów zarówno stronę techniczną, jak i sam klimat oraz lokalizację. Twórcy obiecują nawiązania do wydarzeń, które działy się na przestrzeni ostatnich lat w Polsce. Aby ukończyć grę, potrzeba jeszcze trochę pieniędzy, więc zorganizowano zbiórkę na wspieram.to. Obecnie twórcy zebrali około 50% wymaganej kwoty, a do końca akcji pozostało 47 dni.

  • Greenlight

Steam kontynuuje dobrą tradycję i tak jak w grudniu ubiegłego roku, tak samo i w styczniu 2014 daje przepustkę 100 tytułom z Greenlight. Wśród szczęśliwców znalazła się również polska produkcja Pawła Słabiaka pt. 1heart. Dwie pełne listy z wszystkimi grami, które dostały się w styczniu na Steam znajdziecie tu i tu.

  • Ludum Dare 28

ludum

Game jam Ludum Dare zakończył się 16 grudnia 2013 roku, ale do 6 stycznia musieliśmy poczekać na wyniki głosowania na najlepszą grę stworzoną indywidualnie, oraz na produkcje wykonane zespołowo. Tegoroczna edycja za hasło przewodnie obrała stwierdzenie „You only get one”. I tak solowo zwyciężył One Take od Sheepolution, a drużynowo Titan Souls od Claw. Wszystkie produkcje można bezpłatnie pobrać z oficjalnej strony Ludum Dare.

Premiery:

  • Broken Age

Stało się! Wraz z nadejściem nowego roku, ukazała się nowa produkcja Tima Schafera. Projekt dwukrotnie wspierany przez społeczność przy użyciu serwisu Kickstarter. Można stwierdzić, że gra odniosła sukces jeszcze zanim powstała, ponieważ Schafer dzięki zbiórce otrzymał kilka milionów dolarów wsparcia. Produkcja należy do ulubionego gatunku twórcy, czyli przygodówek point and click. Fabuła skupia się na historii dwóch młodych osób, dziewczyny  Velli, oraz chłopcu o imieniu Shay. Oboje chcą wyrwać się z otoczenia, w którym się znaleźli. Gra wyróżnia się oryginalną stylistyką oraz niestandardową kreacją postaci i otoczenia.

  • The Banner Saga

Kolejna głośna premiera stycznia, produkcji ufundowanej dzięki kampanii na Kickstarterze. Warto wspomnieć, że za grę odpowiedzialni są ludzie pracujący wcześniej w BioWare. The Banner Saga porusza klimaty nordyckie, przedstawiając historię grupy wikingów podróżujących przez fantastyczną krainę. Gracz w czasie podróży musi podejmować trudne decyzje, toczyć bitwy, oraz zarządzać swoimi ludźmi i zasobami potrzebnymi do przeżycia. Każdy kto widział ujęcia z produkcji studia Stoic, może przyznać, że The Banner Saga to graficzny majstersztyk.

  • Nidhogg

Specyficzna produkcja podejmująca temat pojedynków pomiędzy dwoma graczami., utrzymana w prostej grafice 2D. Oryginalność Nidhogg polega na tym, że każdy ma jedynie miecz do wyprowadzania ataków, oraz gnie od jednego ciosu. Gracz ma za zadanie dotrzeć do ostatniej planszy idąc cały czas w prawo/lewo. Przeszkodą jest jedynie przeciwnik. Żeby zrozumieć tą produkcję, trzeba ją zobaczyć w akcji, ponieważ cała jej doskonałość, ukryta jest w mechanice gry.

  • Octodad: Dadliest Catch

octodad

Kontynuacja produkcji Octodad. Tak jak w poprzedniej części głównym i najtrudniejszym  zadaniem gracza jest wprawne poruszanie się tytułowym tatą ośmiornicą. Fabuła nowej produkcji opowiada o wycieczce całej rodziny do oceanarium. Octodad pragnie nadal pozostać dla swojej rodziny normalnym jej członkiem i stara się zachować w tajemnicy to, że jest ośmiornicą.

  • Consortium

Gra science fiction, w której gracz jest członkiem załogi statku kosmicznego. Duży nacisk położono na wzajemne relacje z pozostałymi szesnastoma kompanami. Każda przeprowadzona rozmowa oraz podjęta przez nas decyzja, będzie miała wpływ na zdanie innych osób o naszej postaci. Consortium jest bardzo rozbudowane fabularnie, nie zabraknie jednak również rozgrywki w stylu FPS. Chociaż twórcy oznajmili, że główny wątek fabularny da się ukończyć również bez używania przemocy.

Arek Bęben