„Szczerze mówiąc, nie za bardzo orientuję się w polskiej scenie indyków” – wywiad z Jakubem Dvorským

Tegoroczna odsłona festiwalu ARS Independent zainspirowała nas do przeprowadzenia wywiadu z pewną ważną osobistością – Jakubem Dvorským, który zasiądzie w jury konkursu na Czarnego Konia Gier Wideo. Jeśli jeszcze go nie znacie, to pokrótce przedstawię jego osiągnięcia. Jakub jest twórcą czterech naprawdę udanych produkcji – Samorost, Samorost 2, Botanicula oraz Machinarium. Dziś dowiemy się nieco więcej o jego najnowszej grze – Samorost 3 oraz mamy nadzieję, że wyciągniemy z niego trochę informacji dotyczących przyszłości gier niezależnych. Zapraszamy!

Paweł Wysowski: Podczas tegorocznej edycji festiwalu ARS Independent będziesz jednym z jurorów konkursu. Jak się z tym czujesz? Czy doświadczenie, które zdobyłeś w trakcie studiów na Akademii Sztuki, pomogą Ci oceniać prace uczestników?

Jakub Dvorský: Nie mogę się już doczekać ARS Independent, ponieważ ostatnimi czasy nie miałem okazji zbyt wiele podróżować, a przecież miło jest spotkać się z ludźmi po fachu – graczami i deweloperami. Nie jestem pewien czy moje studia pomogą mi oceniać, ale doświadczenie zdobyte podczas tworzenia gier z pewnością się przyda. 🙂

_MG_0357

Paweł Wysowski: Twoje prace miały ogromny wpływ na branżę gier wideo – pokazałeś nam oryginalny, kreatywny sposób projektowania świata. Wielu młodych deweloperów powinno brać z Ciebie przykład. Co sądzisz o naszych polskich produkcjach niezależnych?

Jakub Dvorský: Szczerze mówiąc, nie za bardzo orientuję się w polskiej scenie indyków. Jednakże uwielbiam grać w małe produkcje Mateusza Skutnika oraz w jedną z moich ulubionych – This War of Mine od 11 bit Studios. Oczywiście jest wiele, wiele innych polskich gier wartych wspomnienia, dlatego uważam, że wasza indycza scena trzyma się mocno.

Paweł Wysowski: Samorost 3 wygląda niesamowicie na udostępnionych screenshotach oraz trailerze. I tu właśnie rodzi się moje pytanie: czy możesz powiedzieć nam coś więcej na temat daty premiery?

Jakub Dvorský: To jest dość ciężkie pytanie 😉 Jak na razie planujemy wydać grę na PC i Mac tej zimy. Produkcja jest już w 95% ukończona, ale nadal jest wiele błędów do naprawienia oraz sporo elementów do ulepszenia. Wydamy Samorost 3, kiedy będzie w 100% gotowy. Przede wszystkim nie chcemy zawieść naszych fanów, wypuszczając na rynek produkt niekompletny.

Paweł Wysowski: W Samorost 2 i Machinarium gracze byli pod wrażeniem soundtracku. Przedpremierowa ścieżka dźwiękowa Samorost 3 brzmi jeszcze lepiej. Czy możesz powiedzieć nam coś o kompozytorze odpowiedzialnym za wszystkie utwory?

Jakub Dvorský: Kompozytor muzyki do Samorost 3 to Tomáš ‘Floex’ Dvořák – ten sam człowiek, który był odpowiedzialny za Machinarium i Samorost 2. Tomáš jest naszym pełnoprawnym współpracownikiem, biorącym wszystkie sprawy naprawdę serio. Oprócz tego uczestniczy on również w procesie tworzenia najnowszej gry (który trwa już 5 lat), nie tylko jako autor ścieżki dźwiękowej, ale i game designer. Tomáš komponuje również swoją własną, niezależną muzykę, za którą nie raz był nagradzany. Do tego wszystkiego posiada on swój zespół o nazwie Floex. Powinienem również wspomnieć o jego dodatkowym zajęciu  – audiowizualnych instalacjach Archifon (http://www.archifon.org/) oraz didżejowaniu (głównie dla przyjemności).

Paweł Wysowski: Ok, wyobraźmy sobie taką sytuację: Samorost 3 zostaje okrzyknięty najlepszą grą niezależną 2016 roku. Czy po takim sukcesie zmieniłbyś coś w swych następnych produkcjach?

Jakub Dvorský: To raczej mało prawdopodobne by jakakolwiek produkcja miała wpływ na nasze przyszłe plany. Poza Samorostem w trakcie produkcji są jeszcze 3 tytuły (tworzone przez 3 osobne zespoły) i mamy również kilka pomysłów na następne gry. Chcielibyśmy skupić się na eksperymentowaniu oraz odkrywaniu nowych podejść do tematu. Pewne jest to, że nie chcemy tworzyć indyków w bardzo popularnych gatunkach, ani komercjalizować naszych projektów.

dvorsky1Paweł Wysowski: Ostatnimi czasy na rynku gier nie pojawiało się zbyt wiele przygodówek point and click. Nie sądzisz, że gatunek ten jest już na wymarciu?

Jakub Dvorský: Po pierwsze, nie sądzę aby na rynku było zbyt wiele point’n’clicków albo po prostu nie zauważyłem fali gier tego typu. Po drugie, uważam że ten gatunek daje twórcom, albo raczej powinien dawać, największe pole do popisu. Możesz stworzyć tradycyjną grę dialogową jak Broken Age, lub narracyjną w stylu The Wolf Among Us, albo wysoce interaktywną, całkiem jak Metamorphabet. Point’n’clicki cały czas ewoluują w różnych kierunkach, a jeśli chcesz możesz przydzielić je do subkategorii – i tak będą na czasie. Dlatego uważam, że ten gatunek nie umrze śmiercią naturalną. 🙂

Paweł Wysowski: Co sądzisz o technologii VR? Czy niezależni twórcy będą tworzyć gry na taki sprzęt?

Jakub Dvorský: To bardzo interesująca technologia i przewiduję, że znajdą się małe, niezależne studia, które znajdą dla niej odpowiednie zastosowanie. Zapewne zobaczymy wiele eksperymentów, które przerodzą się w wielkie projekty. Studia AAA w końcu zaczną powielać koncepty indie, z pewną niewielką różnicą – będą posiadać większy budżet i ich gry będą po prostu dużo większe. Myślę, że VR stanie się nieodłączną częścią mainstreamu, jednak nie spodziewajmy się, że gaming mobilny oraz desktopowy zaniknie. Cała branża rozwija się w kompletnie odmiennych kierunkach.

Paweł Wysowski

Autor: Paweł Wysowski

Od niedawna przedstawiciel PC Master Race. W przerwie między graniem w tytuły AAA i czytaniem książek mistrza horrorów (Stephena Kinga), ogrywa mniejsze, niezależne tytuły. Fan wszelkiego rodzaju roguelike’ów oraz gier obarczonych ciężkimi wyborami moralnymi. Poza graniem na kompie uprawia windsurfing oraz tenis ziemny.

1ndieWorld

Uniwersum indie games nie jest już rajem dla geeków, fantazją nerdów, undergroundowym dziwactwem…

Gry niezależne kształtują mainstream, narzucają trendy, zmieniają świat.

Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby pomóc naszym użytkownikom odkryć magię indie. Pierwszy w Polsce serwis, poświęcony wyłącznie produkcjom niezależnym – 1ndie World – jest jedyny w swoim rodzaju, stawia na uczestnictwo, pobudza do działania, odświeża umysł.

Twitter

RT @WojcikJakub: #zmiany 2x dziś mój ostatni dzień w kinguin oraz pożegnanie w @1ndieworld. Całość działań związanych z serwisem przejmuje…
RT @qbar82: @tipheret Indyki nie miały się nigdy tak dobrze jak teraz. Taki Inside potrafi wygrać więcej nagród niż niejeden AAA więc chyba…
RT @butcher_pl: Szukamy do pracy przy giereczkach! https://t.co/M5uWyOd1Ru